Sluiten

Inkomen/verzuim

Inkomen

Wij begrijpen dat ondernemen gepaard gaat met uitdagingen en onverwachte wendingen. Een arbeidsongeschiktheid kan aanzienlijke gevolgen hebben, zowel voor jou persoonlijk als voor jouw bedrijf.​ Daarom willen we je wijzen op het belang van een arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal ontworpen voor jou als ondernemer.

Wat is een AOV?

Een AOV, ofwel Arbeidsongeschiktheidsverzekering, is een belangrijk instrument om zowel jezelf als je bedrijf te beschermen tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Als ondernemer draag je de verantwoordelijkheid voor het succes van je bedrijf en je eigen inkomen. Een AOV fungeert als een vangnet dat je helpt om inkomensverlies op te vangen en je financiële stabiliteit te behouden, zelfs als je niet kunt werken door ziekte of letsel.

Welke AOV is geschikt? 

Elke ondernemer heeft zijn eigen unieke behoeften en doelen. Onze aanpak begint met het grondig in kaart brengen van jouw wensen en doelen. Op basis daarvan zoeken we actief naar de meest geschikte Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) die perfect aansluit op jouw specifieke situatie. Door onze persoonlijke benadering streven we ernaar dat de gekozen AOV niet alleen voldoet aan jouw huidige behoeften, maar ook flexibel genoeg is om aan toekomstige behoeften te kunnen voldoen.

Meer weten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Verzuim

Als ondernemer krijg je nogal wat op je bord wanneer een werknemer uitvalt met meer dan een griepje. Veel werkgevers hebben voor die situaties een verzuimverzekering afgesloten. Sinds 1 januari 2020 is er, speciaal voor kleinere werkgevers, een nieuw product op de markt: de MKB verzuim-ontzorgverzekering.

Veel bedrijven verzekeren zich tegen de kosten van verzuim: bij bedrijven met minder dan zeven werknemers heeft driekwart een verzuimpolis en bij bedrijven tussen de zeven en vijftien werknemers 85%.

Kleinere werkgevers

Met name kleinere werkgevers worstelen behalve met de kosten vaak ook met alle werkzaamheden die komen kijken bij langdurig verzuim. Zij hebben vaak geen HR-afdeling om een verzuimtraject te begeleiden. De bedoeling van de MKB verzuim-ontzorgverzekering is, naast de dekking van het financiële risico, het helpen bij de verplichtingen en taken rond de loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie.

Casemanager

De MKB verzuim-ontzorgverzekering biedt meer inhoudelijke ondersteuning en dienstverlening dan reguliere verzekeringsproducten. Het belangrijkste verschil is dat de verzekeraar een casemanager aanstelt (die zit bij de prijs inbegrepen), die de regie voert over het hele re-integratieproces. Als ondernemer hoef je je geen zorgen te maken over de loonsancties die het UWV zou kunnen opleggen, omdat de verzekeraar deze overneemt. Het product is daarmee Poortwachter-proof. Voorwaarde is dan wel dat jij als ondernemer de adviezen van de bedrijfsarts en de casemanager nauwkeurig opvolgt.

Premie

Verschillende verzekeraars bieden sinds 1 januari 2020 de MKB verzuim-ontzorgverzekering aan. De premie is onder andere afhankelijk van je bedrijf, de sector waarin je actief bent en de verzekeraar van je keuze. Ook het verzuim in je eigen bedrijf telt mee, al is het effect hiervan op de premie gebonden aan een maximum. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer je toch een keer een geval van langdurig verzuim hebt in je bedrijf.

Vergelijken

Wij helpen je graag om de juiste partij te selecteren. Hierbij zullen wij onder meer letten op de keuze uit arbodiensten, de schademeldingstermijn en de inloopdekking voor de aanvullende (re-integratie) dienstverlening.

Premievoordeel

Om kleine werkgevers meer ruimte te geven om een verzuimverzekering af te (kunnen) sluiten, is in 2022 een wetswijziging aangenomen. Kleine werkgevers gaan per januari 2022 een lagere premie betalen voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (de Aof-premie). De premie voor kleine werkgevers mag maximaal 2%-punt lager zijn dan die van overige (grotere) werkgevers.

Meer weten over verzuimverzekeringen?

Maak dan vrijblijvend een afspraak bij ons op kantoor!